Panel Klienta

2015-08-31 o 8:20

Twój ślad w Internecie - jak wybrać nazwę domeny?

Wykupienie własnej domeny to proces, który może trwać zaledwie kilka minut. W rzeczywistości, jest jednak nieco inaczej. Jeżeli chcesz osiągnąć sukces, to poświęć więcej czasu na… myślenie o dobrej nazwie twojej strony.

Mam firmę albo zainteresowania, które chcę rozpowszechniać w Internecie. Czego potrzebuję? No pewnie, że strony WWW! A strona ta musi się jakoś nazywać - no właśnie, tylko jak? Tak, żeby przyciągała internautów.

Pierwszy pomocnik: słowo kluczowe

Punkt ten, jest bardzo pomocny zwłaszcza wtedy, gdy zależy nam na dobrym pozycjonowaniu naszej strony w wyszukiwarkach internetowych. Największa z nich - Google - w swoim algorytmie zwraca dużą uwagę na to, czy nasza nazwa domeny zawiera w sobie wyszukiwane przez internautę słowo kluczowe. Jeżeli tak, to z pewnością znajdziemy się na wyższych pozycjach w wyszukiwarce.

Należy jednak pamiętać, że wykorzystanie słowa kluczowego w adresie domeny jest wskazane, ale niekonieczne. Jeżeli nasza nazwa będzie odpowiednio chwytliwa, to wybije się ponad naszą konkurencję nawet bez ww. słowa-klucza.

Drugi pomocnik: .pl > .com

Polski Internet, to polski Internet. Jeżeli więc twoja strona ma być skierowana do polskiego odbiorcy, to postaw na rozszerzenie „.pl”, które zdecydowanie dominuje w naszych rodzimych stronach www. W innej sytuacji, np. kiedy twoja strona ma mieć charakter międzynarodowy, wybierz słynne „.com” lub zarezerwuj dodatkowo rozszerzenie .uk, jeżeli planujesz ekspansję na rynek brytyjski. Inne rozszerzenia są o wiele mniej znane, a przez to trudniejsze do zapamiętania. Nie znaczy to jednak, że nie powinieneś ich wybierać. Rozszerzenia takie doskonale sprawdzają się jako chwytliwe uzupełnienie nazwy (np.: www.GrajNa.biz).

Ważne! Warto wiedzieć, że każde rozszerzenie ma swoją historię i znaczenie, np. .org to rozszerzenie, które jest używane przez organizacje typu non-profit. Wykorzystaj więc rozszerzenie odpowiednie dla charakteru twojej strony.

Trzeci pomocnik: chwytliwość i spółka = zapamiętanie

No dobrze, słowa kluczowe ułatwiają internaucie znalezienie odpowiednich treści. Ale co zrobić w chwili, gdy konkurencja kwitnie, a adres www.tani-remont.pl utonie wśród tysięcy podobnych? To właśnie wtedy warto postawić na nieco kreatywnej inwencji.

Pamiętajmy przy tym, że nazwa powinna być łatwa do zapamiętania. Jeżeli jest ona zbyt skomplikowana, to widzący ją po raz pierwszy internauta raczej nie zapamięta jej, a co za tym idzie: nie odwiedzi nas ponownie. Opisywana chwytliwość nazwy jest jedną z cech, która wpłynie na jej zapamiętanie. Innymi takimi cechami są:

  • nieużywanie polskich znaków (jesteśmy do tego po prostu przyzwyczajeni)
  • rezygnowanie ze znaków innych, niż litery alfabetu łacińskiego (np. www.dzien-dobry-cibardzo.pl i zawarte w nim myślniki są trudniejsze do zapamiętania niż samo www.dziendobrycibardzo.pl)
  • nazwa przypominająca zdanie (np. www.jedziemydodomu.pl jest łatwiejsze do zapamiętania, niż www.transport-osobowy-wynajem.pl)
  • unikanie błędów ortograficznych i fonetycznych (kiedy szukasz strony o twarogu, to prędzej wpiszesz www.twarog.pl niż www.tvarug.pl, prawda?)

Pamiętaj, że dobra nazwa domeny jest jednym z ważniejszych czynników wpływających na jej popularność. Oczywiście, nie zapomnij też o odpowiedniej atrakcyjności samej strony i zawartych na niej treści. Nazwa jest jednak swoistą marką, a o to zawsze trzeba dbać!